Přírodopis

Předmět Přírodopis poskytuje ucelený pohled na přírodu a její části, na život, jeho rozmanité projevy, podmínky a vývoj, na lidský organismus, předpoklady jeho zdravého vývinu a na vztahy člověka k přírodě. Ekologické pojetí zdůrazňuje myšlení ve vztazích, pozorování a poznávání přírodnin, přírodních celků a jejich změn. Sleduje postupné rozvíjení poznatků, utváří u žáka citlivý a odpovědný vztah k přírodě, životu, ke zdraví. Předpokládá uplatňování aktuálních informací o regionálních a lokálních zvláštnostech přírody, problematiky prostředí.

6. ročník

Vznik života na Zemi, projevy a podmínky života, vzájemné vztahy mezi organismy, rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou, práce s mikroskopem a tvorba dočasných preparátů, jednobuněční a mnohobuněční živočichové, viry, bakterie, sinice, houby a pravidla sběru, lišejníky, řasy, prvoci, žahavci, ploštěnci, hlísti, měkkýši, kroužkovci, členovci, vzdušnicovci – hmyz (s proměnou dokonalou a nedokonalou), zásahy do přírody a ochrana přírody.

7. ročník

Strunatci, paryby a ryby (mořské a sladkovodní), obojživelníci, plazi, ptáci, výtrusné rostliny, semenné rostliny a jejich čeledě, nahosemenné rostliny, společenstva lesa/vod/mokřadů/pastvin/polí.

8. ročník

Savci (jejich vývoj a vybrané řády), savci biomů, dorozumívání zvířat, původ a vývoj člověka, orgánové soustavy člověka (jejich stavba a funkce), energetická rovnováha, základy genetiky, základy první pomoci a zdraví člověka.

9. ročník

Úvod do geologie, práce geologa v terénu, minerály a jejich vlastnosti, horniny a jejich využití, vnitřní geologické děje (litosférické desky, zemětřesení, magma, sopky), vnější geologické děje (zvětrávání, činnost vody/ledovců/větru), půda, hydrosféra, koloběh látek na Zemi a nerostné suroviny, obnovitelné zdroje energie, éry země a jednotlivá geologická období (prahory, starohory, prvohory, druhohory, třetihory, čtvrtohory), geologická mapa v ČR.

Vyučovací předměty