Matematika

Předmět Matematika je vyučován na druhém stupni od 6. do 9. třídy v hodinové dotaci 4/4/4/4. Předmět navazuje na výuku matematiky na 1. stupni.

Hlavním cílem předmětu je naučit žáky logicky myslet a využívat matematický aparát, řešit problémy v oblasti čísel, rovině i prostoru. K dosažení tohoto cíle jdeme nejen cestou teoretických poznatků a procvičování  na příkladech, ale také formou projektů a her. 

Předmět tvoří tyto vzájemně provázané složky:

  1. aritmetika – vede žáka k elementárním matematickým operacím s čísly
  2. geometrie – navazuje na schopnost žáka využívat matematické operace s čísly, tyto naučené operace žák aplikuje do praktického života
  3. algebra - začíná v 8. ročníku a zahrnuje práci s proměnnou a s funkcemi
  4. statistika - objevuje se v 8. ročníku a přibližuje žákům zpracování dat a jejich grafickou reprezentaci
  5. finanční matematika - základy prolínají již od prvního stupně, žáci se naučí využívat technologie k jednoduchým výpočtům půjček a plánování rozpočtu 

V jednotlivých ročnících se žáci (mimo jiné) naučí:

6. ročník

  • počítat s přirozenými čísly a desetinnými čísly
  • řešit slovní úlohy
  • určit dělitelnost čísel
  • pracovat s prvočísly
  • určit obsah a obvod rovinných obrazců
  • určit povrch a objem krychle a kvádru
  • sestrojit dle zadání trojúhelník a znát jeho vlastnosti
  • odhalit osovou souměrnost a zobrazit v ní útvary

7. ročník

  • počítat se zlomky a celými čísly
  • počítat s procenty
  • využívat měřítko plánu a mapy
  • využívat poměr a trojčlenku
  • rozpoznat přímou a nepřímou úměrnost
  • využívat shodnost ke konstrukci trojúhelníků
  • určit obvod a obsah čtyřúhelníků a znát jejich vlastnosti
  • určit povrch a objem hranolu, narýsovat jeho síť a zobrazení
  • odhalit středovou souměrnost a zobrazit v ní útvary

8. ročník

  • vypočítat druhou mocninu a odmocninu a pracovat s ní
  • využívat Pythagorovu větu k řešení slovních úloh
  • pracovat s algebraickými a číselnými výrazy
  • řešit lineární rovnice s jednou neznámou
  • využívat v konstrukčních úlohách opsanou, vepsanou a Thaletovu kružnici
  • určit obvod a obsah kruhu, určit jeho vzájemnou polohu s jinou kružnicí či přímkou
  • zkonstruovat čtyřúhelník
  • určit povrch a objem válce, narýsovat jeho síť a zobrazení
  • zpracovat statistické hodnoty a vyčíst hodnoty z diagramu

9. ročník

  • řešit soustavy lineárních rovnic
  • pracovat s lomeným výrazem
  • využívat poznatky z oblasti finanční matematiky v praktickém životě
  • počítat objemy a povrchy těles
  • poznat pojem funkce a jeho jednotlivé reprezentace
  • využívat podobnost v početních a konstrukčních úlohách
  • určit povrch a objem kužele a jehlanu
  • rozlišovat a aplikovat jednotlivé goniometrické funkce

Vyučovací předměty