Matematika
Předmět Matematika je vyučován na druhém stupni od 6. do 9. třídy v hodinové dotaci 4/4/4/4. Předmět navazuje na výuku matematiky na 1. stupni.
Hlavním cílem předmětu je naučit žáky logicky myslet a využívat matematický aparát, řešit problémy v oblasti čísel, rovině i prostoru. K dosažení tohoto cíle jdeme nejen cestou teoretických poznatků a procvičování na příkladech, ale také formou projektů a her.
Předmět tvoří tyto vzájemně provázané složky:
- aritmetika – vede žáka k elementárním matematickým operacím s čísly
- geometrie – navazuje na schopnost žáka využívat matematické operace s čísly, tyto naučené operace žák aplikuje do praktického života
- algebra - začíná v 8. ročníku a zahrnuje práci s proměnnou a s funkcemi
- statistika - objevuje se v 8. ročníku a přibližuje žákům zpracování dat a jejich grafickou reprezentaci
- finanční matematika - základy prolínají již od prvního stupně, žáci se naučí využívat technologie k jednoduchým výpočtům půjček a plánování rozpočtu
V jednotlivých ročnících se žáci (mimo jiné) naučí:
6. ročník
- počítat s přirozenými čísly a desetinnými čísly
- řešit slovní úlohy
- určit dělitelnost čísel
- pracovat s prvočísly
- určit obsah a obvod rovinných obrazců
- určit povrch a objem krychle a kvádru
- sestrojit dle zadání trojúhelník a znát jeho vlastnosti
- odhalit osovou souměrnost a zobrazit v ní útvary
7. ročník
- počítat se zlomky a celými čísly
- počítat s procenty
- využívat měřítko plánu a mapy
- využívat poměr a trojčlenku
- rozpoznat přímou a nepřímou úměrnost
- využívat shodnost ke konstrukci trojúhelníků
- určit obvod a obsah čtyřúhelníků a znát jejich vlastnosti
- určit povrch a objem hranolu, narýsovat jeho síť a zobrazení
- odhalit středovou souměrnost a zobrazit v ní útvary
8. ročník
- vypočítat druhou mocninu a odmocninu a pracovat s ní
- využívat Pythagorovu větu k řešení slovních úloh
- pracovat s algebraickými a číselnými výrazy
- řešit lineární rovnice s jednou neznámou
- využívat v konstrukčních úlohách opsanou, vepsanou a Thaletovu kružnici
- určit obvod a obsah kruhu, určit jeho vzájemnou polohu s jinou kružnicí či přímkou
- zkonstruovat čtyřúhelník
- určit povrch a objem válce, narýsovat jeho síť a zobrazení
- zpracovat statistické hodnoty a vyčíst hodnoty z diagramu
9. ročník
- řešit soustavy lineárních rovnic
- pracovat s lomeným výrazem
- využívat poznatky z oblasti finanční matematiky v praktickém životě
- počítat objemy a povrchy těles
- poznat pojem funkce a jeho jednotlivé reprezentace
- využívat podobnost v početních a konstrukčních úlohách
- určit povrch a objem kužele a jehlanu
- rozlišovat a aplikovat jednotlivé goniometrické funkce