Vzdělávání učitelů

Další vzdělávání pedagogických pracovníků - tedy nejen učitelů, ale také vychovatelů a asistntů pedagoga, je pevnou součástí života naší školy (a kdo čte pravidelně výroční zprávy, ví, že souhrnem je tabulka přes celou stránku).

Nicméně, dovolte mi přiblížit Vám, milí rodiče a přátelé školy, v čem to naše vzdělávání vlastně spočívá. 

Jednak - vzděláváme se, abychom "byli dnešní". Každý z učitelů tráví spoustu času tím, aby pobral nové dovednosti v oblasti informačních technologií, šel s dobou (aspoň co mu jeho tempo stačí) v oblasti dění v kyberprostoru, nalézal, ověřoval a implementoval nové metody vzdělávání, využíval moderní didaktické pomůcky a programy... Téměř ani nestačíme pobírat novinky z oblasti školského práva, o ostatních oblastech (právo pracovní či rodinné) ani nemluvě.

Vzděláváme se také, abychom mohli vychovávat děti pro ten "zítřejší" svět. Máme za to, že budoucnost potřebuje jedince schopné dobře komunikovat, pracovat týmově, vzdělávat se společně i samostudiem a vycházet jeden s druhým. Tohle všechno je fajn, nicméně, základem je asi to, že se jedinec dokáže postarat sám o sebe. Ví o svých věcech a někam si je ukládá (kufřík a bundu do skříňky, učebnice do aktovky), třídí, vybírá z nich ty, které potřebuje, pečuje o jejich funkci (třeba nabíjí mobil a ořezává tužku) a dokonce se jich i kultivovaně zbavuje (třídí odpad, vyhodí z aktovky nesnědenou svačinu). Nosí čip, klíče od skříňky, sváču a pití...

Říkám si ale, jestli to, co popisuji v posledních třech větách, není spíše tématem pro vzdělávání rodičů než učitelů. Co si o tom myslíte Vy?

Tématem našeho společného vzdělávání, které vidíme jako aktuální a nezbytné, je pozitivní, motivující formativní hodnocení. Jedna dáma mi napsala, že naše hodnocení je vnucené. Tak jsem si pomyslela, jak by asi moji žáci reagovali, kdybych jim své hodnocení nedala... Ze zkušenosti víme, že si naši žáci o zpětnou vazbu či hodnocení sami říkají. Nicméně, cítíme, že je potřeba se v této oblasti zdokonalovat tak, aby naše hodnocení bylo v souladu s tím, že hledáme pro naše žáky to nejlepší. 

Další téma, které nás zajímá neustále, je vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem - máme týmové vzdělávání ve škole, ale navštívili jsme také velmi inspirativní workshop na ZŠ Marjánka, kde pro žáky s OMJ vedou souvislý tříměsíční kurz češtiny. 

V letošním a příštím školním roce se tématem vzdělávání žáků s jazykovou bariérou budeme zabývat také v rámci pěti zahraničních stáží, na které vyjedeme v rámci dotačního programu OP PPR. Ředitelka školy řeší toto i další témata v oblasti podpůrných opatření  pro žáky v rámci Školní inkluzivní koncepce kraje.


Publikováno dne: 27. 3. 2019

Seznam článků