Způsob řešení nepříjemných situací

V tomto týdnu jsem se v rámci výuky občanské výchovy a prevence ve třídách 7. A, 8. A a 9. A zaměřil na způsob řešení nepříjemných situací. Zažívám, že se žáci občas pohádají, ocitnou se ve vyhrocené situaci, ostrakizují se nebo neví, jakým způsobem si k sobě opětovně najít cestu. Útok ani únik v této situaci nejsou řešením. Řešením je pouze samotné ŘEŠENÍ.

Řešení – 4P

  • POPIS – popíši druhému situaci z mého pohledu (např. situaci z mého pohledu vidím tak, že to nebylo vůči mně hezké. Stalo se to proto, že ….). Vyvaruji se generalizace a hodnocení osoby!, protože tím nic nevyřeším a rozpoutám další konflikt  (např. nevěřím ti, protože lžeš. Jsi hloupý/á, atp.)
  • POCIT – vyjádřím svůj pocit, který v této situaci prožívám (např. jsem zklamaný/á, naštvaný/á, …)
  • POTŘEBA – potřebuju od Tebe, abys … (např. to příště řešil/a přímo se mnou, nezatahoval/a do toho další lidi, spolužáky,…)
  • PROSBA – prosím … (např. napravme náš vztah, příště mi to nedělej, …).

PaedDr. Boris Hajdúk


Publikováno dne: 3. 5. 2019

Seznam článků