Prvouka

Předmět Prvouka se vyučuje v prvním ročníku jedna hodina, ve druhém dvě hodiny týdně, ve třetím ročníku tři hodiny.

Žáci jsou vedeni k objevování a poznávání všeho, co je zajímá a v čem by v budoucnu mohli uspět. Učitel pomáhá řešit a třídit informace podle zvolených nebo zadaných kritérií a motivuje žáky pro celoživotní učení:

  • poznávání podstaty zdraví i příčin nemocí
  • upevňování preventivního chování
  • orientaci ve světě informací
  • časovému a místnímu  propojování historických, zeměpisných a kulturních informací

Vzdělávací obsah je členěn do pěti tematických okruhů:

  1. Místo, kde žijeme – důraz je kladen na dopravní výchovu, praktické poznávání místních a regionálních skutečností a na utváření přímých zkušeností žáků
  2. Lidé kolem nás – upevňování základů vhodného chování a jednání mezi lidmi, seznámení se se základními právy a povinnostmi
  3. Lidé a čas – orientace v dějích a čase
  4. Rozmanitost přírody – poznávání Země jako planety sluneční soustavy, poznávání proměnlivosti a rozmanitosti živé i neživé přírody
  5. Člověk a jeho zdraví – základní poučení o zdraví a nemocech, o zdravotní prevenci i první pomoci a o bezpečném chování různých životních situací. Poznávání sebe na základě poznávání člověka jako živé bytosti.

Tématické okruhy vzdělávání pro jednotlivé ročníky jsou rozvrženy takto:

1. ročník

  • znát adresu svého bydliště, cestu do školy a zpět, jméno třídní učitelky a ředitele  školy,  umět si připravit pomůcky do školy, udržovat pořádek ve svých věcech a uspořádat si své pracovní míst
  • rozlišovat čas k práci a odpočinku.
  • poznávat rodinné vztahy a vazby, znát základy hygieny a správné životosprávy.
  • znát zásady správného chování u lékaře, pojmenovat části lidského těla, pochopit rozdíl mezi nemocí a úrazem.   - - zapamatovat si důležitá telefonní čísla  (150, 155, 158) a řídit se zásadami chování v silničním provozu (chodec, řidič, cyklista) a také se seznámit s dopravními prostředky a značkami.
  • orientaci  v čase (rok, měsíc, týden, den, hodina), znát roční období a umět je charakterizovat se změnami v přírodě
  • znát příklady ovoce a zeleniny, příklady rostlin a živočichů

2. ročník

  • rozlišovat blízké příbuzenské vztahy (teta, strýc, sestřenice, bratranec), znát pravidla slušného  chování v rodině i ve společnosti
  • umět uvést příklady povolání dospělých a umět je charakterizovat, znát běžně užívané výrobky, orientovat se v čase – kalendářní, školní rok, dny, týdny, hodiny, minuty
  • umět určit celou hodinu a půlhodinu, rozlišovat  minulost, přítomnost, budoucnost
  • poznat některé významné památky Prahy
  • znát a dodržovat základní pravidla silničního provozu a vybrané dopravní značky
  • znát zásady bezpečného chování v rizikovém prostředí a krizových situacích
  • rozeznat  nemoc a úraz, umět přivolat a poskytnout 1. pomoc při drobných poraněních
  • dokázat  sestavit jídelníček zdravé výživy, znát zásady zdravé životosprávy
  • pozorovat, popsat a porovnat proměny přírody v jednotlivých ročních obdobích
  • rozlišovat a znát: les, park, louka, zahrada, pole, potok, řeka, rozlišovat  stromy jehličnaté a listnaté a umět pojmenovat běžně se vyskytující stromy, keře, byliny a zemědělské plodiny
  • jak se starat o domácí zvířata , rozlišovat  zvířata domácí a divoká
  • poznávat nejznámější volně žijící zvířata a ptáky a znát stavbu těla zvířat

3. ročník

  • orientaci v místě svého bydliště, okolí školy, v místní krajině ,v plánku obce a vědět, kde je muzeum, divadlo, radnice, nádraží apod.
  • určování  hlavní a vedlejší světové strany, v přírodě se orientovat podle nich
  • znát základní údaje z historie a současnosti obce, některé lidové a místní zvyky a tradice
  • umět pozorovat, rozlišovat a popsat některé vlastnosti a změny látek – barva, chuť,  rozpustnost, hořlavost apod.
  • užívat vhodné pomůcky a umět změřit délku, čas, hmotnost, objem, teplotu
  • rozlišovat  přírodniny, lidské výtvory, suroviny
  • znát základní rozdělení živočichů – savci, ptáci, obojživelníci, ryby, hmyz

Vyučovací předměty