Prvouka
Předmět Prvouka se vyučuje v prvním ročníku jedna hodina, ve druhém dvě hodiny týdně, ve třetím ročníku tři hodiny.
Žáci jsou vedeni k objevování a poznávání všeho, co je zajímá a v čem by v budoucnu mohli uspět. Učitel pomáhá řešit a třídit informace podle zvolených nebo zadaných kritérií a motivuje žáky pro celoživotní učení:
- poznávání podstaty zdraví i příčin nemocí
- upevňování preventivního chování
- orientaci ve světě informací
- časovému a místnímu propojování historických, zeměpisných a kulturních informací
Vzdělávací obsah je členěn do pěti tematických okruhů:
- Místo, kde žijeme – důraz je kladen na dopravní výchovu, praktické poznávání místních a regionálních skutečností a na utváření přímých zkušeností žáků
- Lidé kolem nás – upevňování základů vhodného chování a jednání mezi lidmi, seznámení se se základními právy a povinnostmi
- Lidé a čas – orientace v dějích a čase
- Rozmanitost přírody – poznávání Země jako planety sluneční soustavy, poznávání proměnlivosti a rozmanitosti živé i neživé přírody
- Člověk a jeho zdraví – základní poučení o zdraví a nemocech, o zdravotní prevenci i první pomoci a o bezpečném chování různých životních situací. Poznávání sebe na základě poznávání člověka jako živé bytosti.
Tématické okruhy vzdělávání pro jednotlivé ročníky jsou rozvrženy takto:
1. ročník
- znát adresu svého bydliště, cestu do školy a zpět, jméno třídní učitelky a ředitele školy, umět si připravit pomůcky do školy, udržovat pořádek ve svých věcech a uspořádat si své pracovní míst
- rozlišovat čas k práci a odpočinku.
- poznávat rodinné vztahy a vazby, znát základy hygieny a správné životosprávy.
- znát zásady správného chování u lékaře, pojmenovat části lidského těla, pochopit rozdíl mezi nemocí a úrazem. - - zapamatovat si důležitá telefonní čísla (150, 155, 158) a řídit se zásadami chování v silničním provozu (chodec, řidič, cyklista) a také se seznámit s dopravními prostředky a značkami.
- orientaci v čase (rok, měsíc, týden, den, hodina), znát roční období a umět je charakterizovat se změnami v přírodě
- znát příklady ovoce a zeleniny, příklady rostlin a živočichů
2. ročník
- rozlišovat blízké příbuzenské vztahy (teta, strýc, sestřenice, bratranec), znát pravidla slušného chování v rodině i ve společnosti
- umět uvést příklady povolání dospělých a umět je charakterizovat, znát běžně užívané výrobky, orientovat se v čase – kalendářní, školní rok, dny, týdny, hodiny, minuty
- umět určit celou hodinu a půlhodinu, rozlišovat minulost, přítomnost, budoucnost
- poznat některé významné památky Prahy
- znát a dodržovat základní pravidla silničního provozu a vybrané dopravní značky
- znát zásady bezpečného chování v rizikovém prostředí a krizových situacích
- rozeznat nemoc a úraz, umět přivolat a poskytnout 1. pomoc při drobných poraněních
- dokázat sestavit jídelníček zdravé výživy, znát zásady zdravé životosprávy
- pozorovat, popsat a porovnat proměny přírody v jednotlivých ročních obdobích
- rozlišovat a znát: les, park, louka, zahrada, pole, potok, řeka, rozlišovat stromy jehličnaté a listnaté a umět pojmenovat běžně se vyskytující stromy, keře, byliny a zemědělské plodiny
- jak se starat o domácí zvířata , rozlišovat zvířata domácí a divoká
- poznávat nejznámější volně žijící zvířata a ptáky a znát stavbu těla zvířat
3. ročník
- orientaci v místě svého bydliště, okolí školy, v místní krajině ,v plánku obce a vědět, kde je muzeum, divadlo, radnice, nádraží apod.
- určování hlavní a vedlejší světové strany, v přírodě se orientovat podle nich
- znát základní údaje z historie a současnosti obce, některé lidové a místní zvyky a tradice
- umět pozorovat, rozlišovat a popsat některé vlastnosti a změny látek – barva, chuť, rozpustnost, hořlavost apod.
- užívat vhodné pomůcky a umět změřit délku, čas, hmotnost, objem, teplotu
- rozlišovat přírodniny, lidské výtvory, suroviny
- znát základní rozdělení živočichů – savci, ptáci, obojživelníci, ryby, hmyz