Osobnostně sociální výchova
Předmět osobnostně sociální výchova vychází z průřezového tématu osobnostně sociální výchova, a dále z okruhů etická výchova, výchova ke zdraví a výchova k občanství.
Jeho cílem je poskytnout prostor pro osobnostně sociální zrání a pochopení vlastního učení a vnímání svého rozvoje jednotlivcům i třídě jako celku. V rámci předmětu jsou rozvíjeny komunikační dovednosti, pracovní a sociální kompetence žáků. Důležitou složkou předmětu je práce s osobními cíli žáků pro učení.
Učitel vytváří pedagogické situace, v nichž dochází k rozvoji verbální i neverbální komunikace žáků. Vede žáky k sdílení, ale také vzájemnému naslouchání. '
Postupně trénuje schopnost žáků diskutovat a přinášet argumenty, stejně jako shrnovat, reflektovat a zestručňovat, vede žáky ke stanovování a dosahování cílů v učení. Učitel také mapuje sociální vztahy ve třídě a vytváří situace pro jejich rozvoj.
Na druhém stupni se žáci setkají s tímto předmětem v 6. a 7. ročníku, navazuje na něj dále předmět Etické a estetická výchova v 8. a 9. ročníku.