Zeměpis
Předmět zeměpis vede žáky k pochopení Země jako dynamického systému, v němž se vzájemně ovlivňují přírodní a společenské procesy. Výuka rozvíjí schopnost pracovat s geografickými daty, analyzovat vztahy mezi jednotlivými složkami krajinné sféry a chápat dopady lidské činnosti na životní prostředí. Žáci si osvojí orientaci v kartografických materiálech a získají znalosti o přírodních podmínkách, obyvatelstvu, hospodářství a kulturních specifikách různých regionů světa. Důraz je kladen na porozumění globálním problémům a odpovědnému přístupu k životnímu prostředí.
6. ROČNÍK
Žáci získávají základní geografické dovednosti a poznatky o planetě Zemi:
- Země jako vesmírné těleso – pohyby Země, Sluneční soustava, střídání dne a noci, roční období
- Kartografie a orientace v terénu – glóbus, mapa, měřítko, výškopis, polohopis, zeměpisná poloha, časová pásma
- Přírodní sféry Země – litosféra (geologická stavba), hydrosféra (oceány, moře, vodstvo), atmosféra (počasí a klima), pedosféra (půdy), biosféra (živé organismy)
- Krajinné typy a ekosystémy – šířková pásma, chráněná území, rozložení světadílů a oceánů
- Afrika – fyzickogeografické charakteristiky, přírodní podmínky, hospodářství, kultura a život obyvatel, regiony, státy
7. ROČNÍK
Žáci rozvíjejí své poznatky o jednotlivých světadílech, regionech a státech:
- Antarktida – fyzickogeografická sféra, výzkumné stanice, význam pro vědecký výzkum
- Světadíly a regiony – fyzickogeografické podmínky, obyvatelstvo, hospodářství, kultura
- Austrálie – geografie, osídlení, hospodářský význam
- Amerika – rozdíly mezi Severní a Jižní Amerikou, rozvojové a vyspělé státy
- Asie – nejlidnatější světadíl, geografická rozmanitost, ekonomický vývoj, samostatná práce žáků, prezentace jednotlivých států s důrazem na přírodní a socioekonomické charakteristiky
- Evropa – regionální členění, státy, hospodářské a kulturní rozdíly
8. ROČNÍK
Výuka se zaměřuje na podrobný rozbor Evropy a České republiky:
- Evropa – přírodní podmínky, geografické regiony, hospodářské vztahy, samostatná práce žáků, prezentace jednotlivých států s důrazem na přírodní a socioekonomické charakteristiky
- Česká republika
- Poloha v Evropě a ve světě, členství v EU
- Přírodní podmínky (geologie, vodstvo, podnebí)
- Obyvatelstvo a sídla – demografické ukazatele, migrace, urbanizace
- Hospodářství – průmysl, zemědělství, služby
- Kraje ČR – samostatná práce žáků, prezentace jednotlivých krajů s důrazem na přírodní a socioekonomické charakteristiky
9. ROČNÍK
Žáci se věnují hlubšímu pochopení globálních a politických aspektů zeměpisu:
- Globální problémy lidstva - samostatná práce žáků, prezentace jednotlivých problémů
- Environmentální hrozby – změna klimatu, odlesňování, znečištění oceánů
- Sociální otázky – hlad, chudoba, nedostatek pitné vody
- Politické aspekty – konflikty, migrace, mezinárodní spolupráce
- Mezinárodní organizace – OSN, NATO, EU, WTO aj., jejich role a dopad na globální vývoj
- Obyvatelstvo světa, světové hospodářství
- Doprava, světová a místní ekonomika – nejdůležitější dopravní uzly, obchodní trasy, globalizace, glokalizace
Výuka zeměpisu poskytuje žákům široký přehled o světě a podporuje kritické myšlení v kontextu geografie a udržitelného rozvoje.