Zeměpis

Předmět zeměpis vede žáky k pochopení Země jako dynamického systému, v němž se vzájemně ovlivňují přírodní a společenské procesy. Výuka rozvíjí schopnost pracovat s geografickými daty, analyzovat vztahy mezi jednotlivými složkami krajinné sféry a chápat dopady lidské činnosti na životní prostředí. Žáci si osvojí orientaci v kartografických materiálech a získají znalosti o přírodních podmínkách, obyvatelstvu, hospodářství a kulturních specifikách různých regionů světa. Důraz je kladen na porozumění globálním problémům a odpovědnému přístupu k životnímu prostředí.

6. ROČNÍK

Žáci získávají základní geografické dovednosti a poznatky o planetě Zemi:

  • Země jako vesmírné těleso – pohyby Země, Sluneční soustava, střídání dne a noci, roční období
  • Kartografie a orientace v terénu – glóbus, mapa, měřítko, výškopis, polohopis, zeměpisná poloha, časová pásma
  • Přírodní sféry Země – litosféra (geologická stavba), hydrosféra (oceány, moře, vodstvo), atmosféra (počasí a klima), pedosféra (půdy), biosféra (živé organismy)
  • Krajinné typy a ekosystémy – šířková pásma, chráněná území, rozložení světadílů a oceánů
  • Afrika – fyzickogeografické charakteristiky, přírodní podmínky, hospodářství, kultura a život obyvatel, regiony, státy
7. ROČNÍK

Žáci rozvíjejí své poznatky o jednotlivých světadílech, regionech a státech:

  • Antarktida – fyzickogeografická sféra, výzkumné stanice, význam pro vědecký výzkum
  • Světadíly a regiony – fyzickogeografické podmínky, obyvatelstvo, hospodářství, kultura
    • Austrálie – geografie, osídlení, hospodářský význam
    • Amerika – rozdíly mezi Severní a Jižní Amerikou, rozvojové a vyspělé státy
    • Asie – nejlidnatější světadíl, geografická rozmanitost, ekonomický vývoj, samostatná práce žáků, prezentace jednotlivých států s důrazem na přírodní a socioekonomické charakteristiky
    • Evropa – regionální členění, státy, hospodářské a kulturní rozdíly
8. ROČNÍK

Výuka se zaměřuje na podrobný rozbor Evropy a České republiky:

  • Evropa – přírodní podmínky, geografické regiony, hospodářské vztahy, samostatná práce žáků, prezentace jednotlivých států s důrazem na přírodní a socioekonomické charakteristiky
  • Česká republika
    • Poloha v Evropě a ve světě, členství v EU
    • Přírodní podmínky (geologie, vodstvo, podnebí)
    • Obyvatelstvo a sídla – demografické ukazatele, migrace, urbanizace
    • Hospodářství – průmysl, zemědělství, služby
    • Kraje ČR – samostatná práce žáků, prezentace jednotlivých krajů s důrazem na přírodní a socioekonomické charakteristiky
9. ROČNÍK

Žáci se věnují hlubšímu pochopení globálních a politických aspektů zeměpisu:

  • Globální problémy lidstva - samostatná práce žáků, prezentace jednotlivých problémů
    • Environmentální hrozby – změna klimatu, odlesňování, znečištění oceánů
    • Sociální otázky – hlad, chudoba, nedostatek pitné vody
    • Politické aspekty – konflikty, migrace, mezinárodní spolupráce
  • Mezinárodní organizace – OSN, NATO, EU, WTO aj., jejich role a dopad na globální vývoj
  • Obyvatelstvo světa, světové hospodářství
  • Doprava, světová a místní ekonomika – nejdůležitější dopravní uzly, obchodní trasy, globalizace, glokalizace

Výuka zeměpisu poskytuje žákům široký přehled o světě a podporuje kritické myšlení v kontextu geografie a udržitelného rozvoje.

 

Vyučovací předměty