Přírodověda

Předmět Přírodověda se vyučuje ve 4. ročníku dvě hodiny týdně a v 5. ročníku jednu hodinu týdně. Patří do vzdělávací oblasti „Člověk a jeho svět“.

Cílem předmětu je vytvořit u žáků pozitivní vztah k vnímání živé i neživé přírody, naučit je pozorovat změny a závislosti v přírodě, rozvinout jejich zájem o člověka a jeho životní prostředí.

4. ročník

Živá příroda

  • znaky a třídění živých organismů, byliny - plané a kulturní rostliny, dřeviny – kulturní a lesní stromy, přírodní společenstva v zimě a na jaře (společenstvo lesa, potoků a rybníků), vzájemná závislost organismů, vliv člověka na přírodní prostředí, zdraví a jeho ochrana

Neživá příroda

  • vlastnosti látek, měření vlastností látek – hmotnost, objem, čas, teplota, neživé přírodniny - voda, vzduch, magnetismus, změny neživé přírody, horniny a nerosty

5. ročník

  • třídění organismů do skupin podle základních znaků, rozlišování rostlin semenných a výtrusných, bylin a dřevin, zástupci

  • význam Slunce pro život na Zemi, důsledky pohybů Země kolem vlastní osy

  • pohyby planety Země kolem Slunce

  • teplotní pásy, různé oblasti Evropy a světa a organismy v těchto oblastech

  • příklady pozitivního a negativního vlivu člověka na životní prostředí

  • bezobratlí, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci a savci a zástupci jednotlivých skupin

  • základní stavba a funkce lidského těla a základních orgánů

  • člověk a technika – výroba železa, skla, cukru a papíru, dopad výroby na přírodu a nutnost její ochrany

  • energie v životním prostředí, využívání energie člověkem

  • zdraví a jeho ochrana, zásady první pomoci, rodina, kamarádství

Vyučovací předměty