Přírodověda
Předmět Přírodověda se vyučuje ve 4. ročníku dvě hodiny týdně a v 5. ročníku jednu hodinu týdně. Patří do vzdělávací oblasti „Člověk a jeho svět“.
Cílem předmětu je vytvořit u žáků pozitivní vztah k vnímání živé i neživé přírody, naučit je pozorovat změny a závislosti v přírodě, rozvinout jejich zájem o člověka a jeho životní prostředí.
4. ročník
Živá příroda
-
znaky a třídění živých organismů, byliny - plané a kulturní rostliny, dřeviny – kulturní a lesní stromy, přírodní společenstva v zimě a na jaře (společenstvo lesa, potoků a rybníků), vzájemná závislost organismů, vliv člověka na přírodní prostředí, zdraví a jeho ochrana
Neživá příroda
-
vlastnosti látek, měření vlastností látek – hmotnost, objem, čas, teplota, neživé přírodniny - voda, vzduch, magnetismus, změny neživé přírody, horniny a nerosty
5. ročník
-
třídění organismů do skupin podle základních znaků, rozlišování rostlin semenných a výtrusných, bylin a dřevin, zástupci
-
význam Slunce pro život na Zemi, důsledky pohybů Země kolem vlastní osy
-
pohyby planety Země kolem Slunce
-
teplotní pásy, různé oblasti Evropy a světa a organismy v těchto oblastech
-
příklady pozitivního a negativního vlivu člověka na životní prostředí
-
bezobratlí, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci a savci a zástupci jednotlivých skupin
-
základní stavba a funkce lidského těla a základních orgánů
-
člověk a technika – výroba železa, skla, cukru a papíru, dopad výroby na přírodu a nutnost její ochrany
-
energie v životním prostředí, využívání energie člověkem
-
zdraví a jeho ochrana, zásady první pomoci, rodina, kamarádství