Vlastivěda

Předmět Vlastivěda se vyučuje ve 4. ročníku jednu hodinu týdně a v 5. ročníku dvě hodiny týdně. Patří do vzdělávací oblasti „Člověk a jeho svět“.

Cílem předmětu je seznámit žáky s významnými osobnostmi regionálních a národních dějin a vytvořit povědomí o základních geografických údajích naší vlasti, zvláště pak o místním regionu.

4. ročník

Zeměpisná část

  • Česká republika – státní symboly, základní státoprávní pojmy, významné osobnosti politického života ČR (prezident a premiér), obec ve vyšším územním celku, Praha, geografie ČR (sousední státy ČR, poloha v Evropě), přírodní podmínky, povrch, orientace na vlastivědné mapě, správní uspořádání, regionální zvláštnosti, oblasti ČR, významná města, chráněné oblasti ČR (NP, CHKO)

Historická část

  • Obrazy z českých dějin – nejstaršího osídlení naší vlasti, způsob života Slovanů, staré české pověsti a historická zkušenost, první státní útvary na našem území, Velká Morava, počátky křesťanství, Cyril a Metoděj, knížata a králové rodu Přemyslovců, Lucemburkové a český stát za Karla IV., život ve středověku, Jan Hus a jeho doba, husitské války a život v českých zemích po husitských válkách, Jaggelonci, na počátku vlády Habsburků, císař Rudolf II., české země po bitvě na Bílé hoře, Jan Amos Komenský, Marie Terezie a Josef II.

5. ročník

Zeměpisná část

  • Evropa a svět – světadíly, oceány,Evropa a její státy a města, sousedé ČR

  • Česká republika – Praha hl. m. ČR, jednotlivé regiony České republiky – jejich poloha, podnebí, povrch, významná města, hospodářství, historické osobnosti a události, orientace na mapě.

Historická část

  • Z českých dějin – osvícenství, tereziánské a josefínské reformy, národní obrození a jeho významné osobnosti, rozvoj vědy a techniky, revoluční rok 1848, kulturní živor 19. století, 1. světová válka, vznik Československé republiky a budování státu, T.G. Masaryk a E. Beneš, 2.světová válka a okupace, obnovení republiky a poválečný vývoj

Vyučovací předměty