Dějepis

Dějepis je vyučován v 6.–9. ročníku po dvou vyučovacích hodinách v každém ročníku.  Při výuce jsou využívány různé formy práce, vyučovací metody a pracovní postupy. Žáci se učí využívat historické mapy a orientovat se v nich, používají různé dostupné historické dokumenty nebo odbornou literaturu při tvorbě referátů. Významnou metodou při výuce dějepisu jsou exkurze. Žáci navštěvují historická muzea, výstavy, pražské i mimopražské památky. Mohou se také zúčastnit různých historických soutěží. Žáci jsou vedeni ke spolupráci s ostatními při skupinových pracích (krátkodobých i dlouhodobých)/projektech. Umí formulovat svůj názor a obhájit si ho. Při výuce využívají technické informační zdroje. Učí se chápat naše tradice a propojovat naše historické události s událostmi evropskými a světovými. Vyvozují souvislosti plynoucí z historie v dalších oborech (ekologie, umění, literatura).

6. ročník

  • seznámení s obdobím pravěku (teorie vzniku člověka a jeho vývoj, doba kamenná, bronzová a železná) a starověku (vznik prvních států, Antické Řecko a Řím)
  • žáci se učí poznávat minulost, pracovat s historickými mapami, časovou osou rozumí kořenům evropských a světových národů a jejich tradicím chápou odkaz antické kultury

7. ročník

  • seznámení se středověkem a raným novověkem
  • vysvětlí vztah našich událostí a evropských událostí a uvědomují si postavení našeho území v rámci vývoje střední Evropy; chápou význam církve v životě středověkých lidí; znají významné evropské a české památky; vysvětlí politické, hospodářské, kulturní a sociální změny; používají nově získané pojmy a rozumí jejich obsahu;

8. ročník

  • získávají poznatky z období novověku (od období třicetileté války po první světovou válku)
  • rozumí základním změnám v období novověku (osvícenství a osvícenské revoluce; vznik občanské společnosti; hospodářské změny; změny na přelomu 19/20. st.; objasní příčiny, průběh a důsledky 1.sv.v)

9. ročník

  • učivo dějiny 20. století u nás, v Evropě a ve světě
  • charakterizují počátek 20. století (politické uspořádání, hospodářství, kultura)
  • vysvětlí podstatu totalitních režimů; vznik, průběh a výsledky 2. sv. v; načrtnou vývoj po 2.sv.v. (studená válka, významné zlomové okamžiky našich dějin, kulturní vývoj), rozumí nově získaným pojmům.

Vyučovací předměty