Matematika
Předmět Matematika je vyučován na prvním stupni od 1. do 5. třídy v hodinové dotaci 4/5/5/5/5.
Předmět tvoří čtyři tematické okruhy:
- čísla a početní operace - osvojení aritmetických operací
- závislosti, vztahy a práce s daty - rozpoznávání a uvědomění si určitých typů změn a závislostí, jejich analyzování z tabulek, diagramů a grafů
- geometrie v rovině a prostoru - určování a znázorňování geometrických útvarů a modelování reálných situací, zkoumání tvarů a prostoru
- nestandardní aplikační úlohy a problémy - uplatňování logického myšlení, řešení problémových situací a úloh z běžného života
V jednotlivých ročnících se žáci naučí:
1. ročník
- zná číslice 1-20, umí je napsat a přečíst
- rozumí významu méně, více, první, poslední, větší, menší apod.
- dokáže seřadit čísla podle velikosti
- dokáže vyznačit čísla do 20 na číselnou osu
- zná a používá matematické symboly +, -, =, <, >
- zvládne zapsat, přečíst, vyřešit příklady na sčítání a odčítání do 20 bez přechodu přes 10
- řeší jednoduché slovní úlohy
- rozlišuje a umí pojmenovat jednoduché geometrické tvary
- umí vymodelovat jednoduché geometrické útvary
- seznámí se s geometrickými tělesy – krychle, koule
- roztřídí geometrické útvary podle tvaru, barvy, velikosti
- dokáže se orientovat v prostoru – nahoře, dole, vpřed, vzad, vpravo, vlevo …
- zná značku pro litr, kilogram, metr, korunu
2. ročník
- umí zapsat a vyřešit příklady na sčítání a odčítání do 20 s přechodem přes 10
- umí zapsat a přečíst čísla do 100
- dokáže vyznačit čísla do 100 na číselnou osu
- umí porovnat čísla do 100, zvládne je seřadit vzestupně a sestupně
- umí sčítat a odčítat čísla do 100 (bez přechodu i s přechodem přes 10)
- zná význam závorek a počítá příklady se závorkami
- umí provést zápis slovní úlohy
- řeší slovní úlohy s výpočty do 100
- zvládá násobilku v oboru do 50
- seznámí se s pojmem mince a bankovka
- umí počítat s mincemi a bankovkami do 100 Kč
- zvládá hygienické návyky při rýsování
- zná pojem bod, přímka, čára, úsečka
- umí narýsovat přímku, lomenou čáru, úsečku dané délky
- zná rozdíl mezi přímkou, přímou a křivou čárou
- porovnává úsečky podle velikosti
- umí změřit úsečku
- pozná geometrická tělesa: krychli, kouli, kvádr, válec
3. ročník
- zná symboly pro násobení a dělení
- zná symbol =
- řeší jednoduché rovnice
- umí sčítat a odčítat zpaměti i písemně dvojciferná čísla v oboru do 100 i s přechodem přes 10
- řeší slovní úlohy v oboru do 100
- umí zapsat a přečíst čísla do 1 000
- umí porovnat, setřídit vzestupně i sestupně čísla do 1 000
- umí vyznačit čísla do 1 000 na čís. osu
- umí sčítat a odčítat zpaměti i písemně v oboru do 1 000
- řeší slovní úlohy v oboru do 1 000
- umí násobit a dělit v oboru malé násobilky
- umí určit neúplný podíl a zbytek v jednoduchých případech
- řeší slovní úlohy v oboru malé násobilky
- zná jednotky délky mm, cm, dm, m, km
- umí používat jednotky délky k měření
- umí změřit rozměry rovinných útvarů a vyjádřit je ve vhodných jednotkách
- umí narýsovat a označit bod, přímku, polopřímku, úsečku, trojúhelník, obdélník, čtverec
- zná pojem opačná polopřímka
- zná rozdíl mezi kružnicí a kruhem
- zná význam pojmu průsečík a umí ho určit
- umí kreslit a rýsovat rovinné obrazce ve čtvercové síti
- orientuje se v čase, zná jednotky: hodina, minuta, sekunda
- umí je použít v praxi
4. ročník
- umí zapsat a přečíst čísla do 10 000
- umí vyznačit čísla do 10 000 na číselnou osu
- umí sčítat a odčítat zpaměti i písemně do 10 000
- umí zaokrouhlovat na tisíce, sta, desítky
- umí porovnat čísla do 10 000 a řešit nerovnice typu 8 250
- zvládá písemné násobení jedno a dvouciferným činitelem
- zvládá pamětné násobení jednociferným činitelem
- umí písemně dělit jednociferným dělitelem
- umí pamětně dělit jednociferným dělitelem
- umí sčítat, odčítat, násobit a dělit pomocí kalkulátoru
- provádí odhad a kontrolu výpočtu i pomocí kalkulátoru
- dokáže řešit jednoduché i složené slovní úlohy
- zná římské číslice I až X, L
- umí pracovat s kružítkem
- dokáže narýsovat kolmici, rovnoběžky (více způsoby), různoběžky
- umí určit vzájemnou polohu přímek v rovině
- dokáže narýsovat libovolný čtverec, obdélník, kružnici
- umí sčítat a odčítat graficky úsečky
- určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran
- zvládá převod základních délkových jednotek
- umí vypočítat obvod čtverce, obdélníku a trojúhelníku
- určí osu souměrnosti překládáním
- pozná a nakreslí souměrný útvar
5. ročník
- umí zapsat a přečíst čísla do 1 000 000
- dokáže se orientovat na čís. ose v oboru do 1 000 000
- umí sčítat a odčítat zpaměti i písemně do 1 000 000
- využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání
- umí zaokrouhlovat s požadovanou přesností
- umí pamětně násobit 10, 100, 1 000
- umí písemně násobit až trojciferným činitelem
- využívá při násobení komutativnost a asociativnost
- umí dělit jedno a dvouciferným dělitelem
- dokáže vyřešit slovní úlohy v oboru do 1 000 000 až se 2 početními výkony
- umí vyhledávat údaje v jízdním řádu a řešit slovní úlohy s časovými údaji
- umí pracovat s údaji v cenících apod.
- umí sestavit jednoduchou tabulku
- dodržuje hygienické návyky při rýsování
- dbá na přesnost a čistotu rýsování
- dokáže sestrojit obecný, pravoúhlý, rovnoramenný a rovnostranný trojúhelník
- umí sestrojit čtverec, obdélník
- vypočítá obsah čtverce a obdélníku pomocí čtvercové sítě
- zná a užívá základní jednotky obsahu