Matematika

Předmět Matematika je vyučován na prvním stupni od 1. do 5. třídy v hodinové dotaci 4/5/5/5/5.

Předmět tvoří čtyři tematické okruhy:

  1. čísla a početní operace - osvojení aritmetických operací
  2. závislosti, vztahy a práce s daty - rozpoznávání a uvědomění si určitých typů změn a závislostí, jejich analyzování z tabulek, diagramů a grafů
  3. geometrie v rovině a prostoru - určování a znázorňování geometrických útvarů a modelování  reálných situací, zkoumání tvarů a prostoru
  4. nestandardní aplikační úlohy a problémy - uplatňování logického myšlení, řešení problémových situací a úloh z běžného života

V jednotlivých ročnících se žáci naučí:

1. ročník
  • zná číslice 1-20, umí je napsat a přečíst
  • rozumí významu méně, více, první, poslední, větší, menší apod.
  • dokáže seřadit čísla podle velikosti
  • dokáže vyznačit čísla do 20 na číselnou osu
  • zná a používá matematické symboly  +, -, =, <, >
  • zvládne zapsat, přečíst, vyřešit příklady na sčítání a odčítání do 20 bez přechodu přes 10
  • řeší jednoduché slovní úlohy
  • rozlišuje a umí pojmenovat jednoduché geometrické tvary
  • umí vymodelovat jednoduché geometrické útvary
  • seznámí se s geometrickými tělesy – krychle, koule
  • roztřídí geometrické útvary podle tvaru, barvy, velikosti
  • dokáže se orientovat v prostoru – nahoře, dole, vpřed, vzad, vpravo, vlevo …
  • zná značku pro litr, kilogram, metr, korunu
2. ročník
  • umí zapsat a vyřešit příklady na sčítání a odčítání do 20 s přechodem přes 10
  • umí zapsat a přečíst čísla do 100
  • dokáže vyznačit čísla do 100 na číselnou osu
  • umí porovnat čísla do 100, zvládne je seřadit vzestupně a sestupně
  • umí sčítat a odčítat čísla do 100 (bez přechodu i s přechodem přes 10)
  • zná význam závorek a počítá příklady se závorkami
  • umí provést zápis slovní úlohy
  • řeší slovní úlohy s výpočty do 100
  • zvládá násobilku v oboru do 50
  • seznámí se s pojmem mince a bankovka
  • umí počítat s mincemi a bankovkami do 100 Kč
  • zvládá hygienické návyky při rýsování
  • zná pojem bod, přímka, čára, úsečka
  • umí narýsovat přímku, lomenou čáru, úsečku dané délky
  • zná rozdíl mezi přímkou, přímou a křivou čárou
  • porovnává úsečky podle velikosti
  • umí změřit úsečku
  • pozná geometrická tělesa: krychli, kouli, kvádr, válec

3. ročník

  • zná symboly pro násobení a dělení
  • zná symbol =
  • řeší jednoduché rovnice
  • umí sčítat a odčítat zpaměti i písemně dvojciferná čísla v oboru do 100 i s přechodem přes 10
  • řeší slovní úlohy v oboru do  100
  • umí zapsat a přečíst čísla do 1 000
  • umí porovnat, setřídit vzestupně i sestupně čísla do 1 000
  • umí vyznačit čísla do 1 000 na čís. osu
  • umí sčítat a odčítat zpaměti i písemně v oboru do 1 000
  • řeší slovní úlohy v oboru do  1 000
  • umí násobit a dělit v oboru malé násobilky
  • umí určit neúplný podíl a zbytek v jednoduchých případech
  • řeší slovní úlohy v oboru malé násobilky
  • zná jednotky délky mm, cm, dm, m, km
  • umí používat jednotky délky k měření
  • umí změřit rozměry rovinných útvarů a vyjádřit je ve vhodných jednotkách
  • umí narýsovat a označit bod, přímku, polopřímku, úsečku, trojúhelník, obdélník, čtverec
  • zná pojem opačná polopřímka
  • zná rozdíl mezi kružnicí a kruhem
  • zná význam pojmu průsečík a umí ho určit
  • umí kreslit a rýsovat rovinné obrazce ve čtvercové síti
  • orientuje se v čase, zná jednotky: hodina, minuta, sekunda
  • umí je použít v praxi

4. ročník

  • umí zapsat a přečíst čísla do 10 000
  • umí vyznačit čísla do 10 000 na číselnou osu
  • umí sčítat a odčítat zpaměti i písemně do 10 000
  • umí zaokrouhlovat na tisíce, sta, desítky
  • umí porovnat čísla do 10 000 a řešit nerovnice typu 8 250
  • zvládá písemné násobení jedno a dvouciferným činitelem
  • zvládá pamětné násobení jednociferným činitelem
  • umí písemně dělit jednociferným dělitelem
  • umí pamětně dělit jednociferným dělitelem
  • umí sčítat, odčítat, násobit a dělit pomocí kalkulátoru
  • provádí odhad a kontrolu výpočtu i pomocí kalkulátoru
  • dokáže řešit jednoduché i složené slovní úlohy
  • zná římské číslice I až X, L
  • umí pracovat s kružítkem
  • dokáže narýsovat kolmici, rovnoběžky (více způsoby), různoběžky
  • umí určit vzájemnou polohu přímek v rovině
  • dokáže narýsovat libovolný čtverec, obdélník, kružnici
  • umí sčítat a odčítat graficky úsečky
  • určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran
  • zvládá převod základních délkových jednotek
  • umí vypočítat obvod čtverce, obdélníku a trojúhelníku
  • určí osu souměrnosti překládáním
  • pozná a nakreslí souměrný útvar

5. ročník

  • umí zapsat a přečíst čísla do 1 000 000
  • dokáže se orientovat na čís. ose v oboru do 1 000 000
  • umí sčítat a odčítat zpaměti i písemně do 1 000 000
  • využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání
  • umí zaokrouhlovat s požadovanou přesností
  • umí pamětně násobit 10, 100, 1 000
  • umí písemně násobit až trojciferným činitelem
  • využívá při násobení komutativnost a asociativnost
  • umí dělit jedno a dvouciferným dělitelem
  • dokáže vyřešit slovní úlohy v oboru do 1 000 000 až se 2 početními výkony
  • umí vyhledávat údaje v jízdním řádu a řešit slovní úlohy s časovými údaji
  • umí pracovat s údaji v cenících apod.
  • umí sestavit jednoduchou tabulku
  • dodržuje hygienické návyky při rýsování
  • dbá na přesnost a čistotu rýsování
  • dokáže sestrojit obecný, pravoúhlý, rovnoramenný a rovnostranný trojúhelník
  • umí sestrojit čtverec, obdélník
  • vypočítá obsah čtverce a obdélníku pomocí čtvercové sítě
  • zná a užívá základní jednotky obsahu

Vyučovací předměty