Online zprávy pro žáky 5. A
Přehled
- Informace třídního učitele /Mgr. Jana Pícková, 7. 2. 2025/
- Český jazyk /Mgr. Jana Pícková, 9. 1. 2025/
- Matematika /Mgr. Jana Pícková, 9. 1. 2025/
- Anglický jazyk (skupina AJ1) /PaedDr. Boris Hajdúk, MBA, 14. 8. 2024/
- Anglický jazyk (skupina AJ2) /Mgr. Jan Jelínek, 17. 9. 2024/
- Anglický jazyk (skupina AJ3) /Ing. Alena Semerádová, 14. 8. 2024/
- Přírodověda /Mgr. Jana Pícková, 5. 12. 2024/
- Vlastivěda /Mgr. Jana Pícková, 5. 12. 2024/
- Informatika a pracovní výchova /Ing. David Urbánek, 14. 8. 2024/
- Osobnostní a sociální výchova /Mgr. Jana Pícková, 1. 9. 2024/
- Hudební výchova /Mgr. Jana Pícková, 29. 8. 2024/
- Tělesná výchova /Mgr. Jana Pícková, 29. 8. 2024/
- Výtvarná výchova /Mgr. Jana Pícková, 29. 8. 2024/
Informace třídního učitele
akce třídy
- 28. 2. 2025 - Didakton: Naše smysly
- 10. 3. 2025 - Stanice přírodovědců: "Užovky jak je neznáte"
- 12. 3. 2025 - Kunsthalle: Zengerovka live!
- 18. 3. 2025 - dopravní výchova (teorie)
- 29. 5. 2025 - dopravní výchova (jízdy); s sebou: helma
- 30. 5. 2025 - Vlnohraní: Hudební zvěřinec (hudební program ČRo)
VYSVĚDČENÍ 30. 1. 2025 A PRÁZDNINY
Ve čtvrtek 30. ledna dostanou děti 5. vyučovací hodinu pololetní vysvědčení. Každý si na vysvědčení přinese desky.
V pátek 31. ledna jsou pololetní prázdniny. Děti tedy do školy, prosím, neposílejte.
Jarní prázdniny připadají na týden 10. - 16. 2. 2025
zápis z třídních schůzek - listopad
- důležité termíny, akce třídy
- zodpovědnost žáků - osobní věci, bezpečí, pomůcky, doplnění učiva
- BELLHOP - nový systém vyzvedávání dětí z družiny
- čtvrtletní klasifikace
zápis z třídnich schůzek- září
- organizační záležitosti, kontrola osobních a kontaktních údajů
- důležité termíny, akce třídy
- nový předmět OSV, cíle a hodnocení předmětů
- zodpovědnost žáků - osobní věci, bezpečí, pomůcky, doplnění učiva
- žádost o uvolňování z vyučování, omlouvání žáků
- spolupráce s nízkoprahovým klubem Člověka v tísni
- komunikace s třídní učitelkou
- Bakaláři - zapomenuté heslo, knihovna, třídní kniha, domácí úkoly
organizace školního roku 2024-2025
Začátek školního roku: pondělí 2. září 2024
Konec školního roku: pátek 27. června 2025
Prázdniny
- podzimní: úterý 29. a středu 30. října 2024
- vánoční: pondělí 23. prosince 2024 až pátek 3. ledna 2025 (nástup do školy v pondělí 6. ledna 2025)
- pololetní: pátek 31. ledna 2025
- jarní: 10. února až 14. února 2025 (nástup do školy 17. února 2025)
- velikonoční: čtvrtek 17. dubna 2025 (nástup do školy úterý 22. dubna 2025)
- hlavní: sobota 28. června 2025 až sobota 31. srpna 2025 (nástup do školy v pondělí 1. září 2025)
Státní svátky
Den české státnosti: sobota 28. září
Den vzniku samostatného československého státu: pondělí 28. října
Den boje za svobodu a demokracii: neděle 17. listopadu
Velký pátek: pátek 18. dubna
Velikonoční pondělí: pondělí 21. dubna
Svátek práce: čtvrtek 1. května
Den vítězství: čtvrtek 8. května
Ředitelské volno pro žáky ZŠ
31.10. a 1.11. 2024
Třídní schůzky
úterý 17. 9. od 17:00
úterý 12. 11. od 17:00
úterý 15. 4. od 17:00
Schůzky Rady rodičů a Školské rady ZŠ
vždy v 16:00
17. 9. jen RR
12. 11. jen RR
15. 4. ŠR a RR
Konzultační hodiny
14. 1. od 17:00
20. 5. od 17:00
Vánoční zpívání
18. 12. 2024
19. 12. 2024
Dny otevřených dveří ZŠ
ZŠ: čtvrtek 20. 3. (8:00 – 11:40, 15:00, 16:00)
Český jazyk
2. čtvrtletní písemná práce
Ve čtvrtek 16. 1. nás čeká 2. čtvrtletní písemná práce. Okruhy, které se v práci mohou objevit:
- předpony s-/z-/vz-
- předložky s/se/z/ze
- přídavná jména tvrdá a měkká
- pravopis velkých písmen
- stupňování přídavných jmen
Učivo nižších ročníků samozřejmostí!
1. čtvrtletní písemná práce
Ve středu 6. 11. nás čeká 1. čtvrtletní písemná práce. Okruhy, které se v práci mohou objevit:
- národní, mateřský jazyk
- slovo a pojmenování, slovo a jeho význam (spisovná a nespisovná čeština, slova citově zabarvená, homonyma, synonyma, antonyma)
- stavba slova, slova příbuzná
- způsoby tvoření slov
- zdvojené souhlásky
- změny souhlásek/souhláskových skupin při odvozování a ohýbání slov
- skupiny -e/-je
Učivo nižších ročníků samozřejmostí!
CÍLE PŘEDMĚTU A HODNOCENÍ
Hlavními cíli předmětu Český jazyk je vedení žáků ke kultivovanému písemnému a ústnímu projevu. Rozvíjení praktických dovedností při komunikaci v různých situacích. Získávání vědomostí potřebných k osvojování spisovné podoby českého jazyka. Naučit se vnímat literaturu jako specifický zdroj poznání a prožitků, rozvíjet základní čtenářské návyky a čtenářskou gramotnost. Využívat různých zdrojů informací (slovníky, encyklopedie, internet, bibliografie) pro rozšiřování znalostí a dovedností potřebných k dalšímu sebevzdělávání a nabýt schopností ke kritickému myšlení a posuzování hodnot.
Pomůcky
- učebnice
- pracovní sešity
- sešity dle rozdělení
- čítanka
hodnocení
- testy
- diktáty
- doplňovací cvičení
- velké čtvrtletní práce – 4x ročně, při absenci doplnění po příchodu do školy
- slohové práce
- pracovní listy na dané téma
- projekty
- ústní zkoušení
- práce v hodinách dle aktivit
- čtenářský deník dle zadání
- snaha, domácí příprava, individuální pokrok a zlepšení
V celkovém hodnocení bude brán zřetel také na připravenost (aktivita, pomůcky, DÚ) v průběhu celého pololetí.
čtenářský deník
Čtenářský deník se zápisem přečtené knihy žáci odevzdají během roku celkem pětkrát. Minimální rozsah přečtení knihy je 100 stran.
1. termín - 4. 11. 2024
2. termín - 6. 1. 2025
3. termín - 28. 2. 2025
4. termín - 30. 4. 2025
5. termín - 20. 6. 2025
Matematika
2. čtvrtletní písemná práce
V pondělí 20. 1. nás čeká 2. čtvrtletní písemná práce. Okruhy, které se v práci mohou objevit:
- čísla větší než 1 000 000
- zaokrouhlování
- písemné sčítání a odčítání
- písemné násobení
- písemné dělení i dvojciferným dělitelem beze zbytku včetně zkoušky
- přednosti početních výkonů – závorky, násobení a dělení, sčítání a odčítání
- převody jednotek
- římské číslice
- geometrie:
- grafický rozdíl úseček
- trojúhelník - druhy + konstrukce
- čtyřúhelníky - druhy + konstrukce
- výpočet obvodu a obsahu u rovinných obrazců
Učivo nižších ročníků samozřejmostí!
1. čtvrtletní písemná práce
V pátek 8. 11. nás čeká 1. čtvrtletní písemná práce. Okruhy, které se v práci mohou objevit:
- písemné sčítání a odčítání
- písemné násobení jednomístným i vícemístným činitelem
- písemné dělení
- jednotky hmotnosti, délky, času a objemu
- zlomky - vyjádření části celku, porovnávání, sčítání a odčítání
- geometrie:
- vzájemná poloha přímek
- osa a střed úsečky
- grafický součet a rozdíl úseček
Učivo nižších ročníků samozřejmostí!
CÍL PŘEDMĚTU
V rámci předmětu žáci pracují s přirozenými čísly, se základními pojmy matematiky a s jejich užitím v reálných situacích. Získávají orientaci v geometrických představách a pojmech v rovině i prostoru. Jsou vedeni v přiměřené míře k užívání matematického jazyka a matematické symboliky.
geometrie
Každé úterý budeme mít geometrii.
S sebou:
- pravítko 30cm
- trojúhelník s ryskou
- kružítko + náhradní tuhy
- ořezané alespoň dvě tužky č. 3 (na rýsování)
hodnocení
- desetiminutovky - malé práce (několikrát za týden)
- testy
- velké čtvrtletní práce – 4x ročně, při absenci doplnění po příchodu do školy
- geometrická cvičení
- pracovní listy na dané téma
- práce v hodinách dle aktivit
- snaha, domácí příprava, individuální pokrok a zlepšení
V celkovém hodnocení bude brán zřetel také na připravenost (aktivita, pomůcky, DÚ) v průběhu celého pololetí.
Anglický jazyk (skupina AJ1)
Ke stažení
- 100 nejpoužívanějších slovíček [PDF, 405 kb]
- 3000 doporučených slov [PDF, 114 kb]
- Survival package (balíček přežití) v zahraničí [PDF, 196 kb]
- Family members [PDF, 445 kb]
Charakteristika a cíle předmětu
Pozornost je věnována rozvoji všech řečových dovedností, zvláště pak dovednostem produktivním a interaktivním, tj. dovednosti mluvení a dovednosti psaní. Ve výuce jsou používány autentické materiály nebo adaptované materiály pro danou jazykovou úroveň. Ve stále větším rozsahu se žáci seznamují s reáliemi dané jazykové oblasti včetně příslušných sociokulturních aspektů. Žáci jsou vedeni k užití ICT jako prostředku, který umožňuje rychlý přístup k informacím a snadnou a pohotovou komunikaci a tím dává prostor k rozvoji jazykových dovedností v autentickém prostředí. Vzdělávání v anglickém jazyku na 2. stupni vede k dosažení úrovně A2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Žák 5. ročníku (na úrovni min. A1.1):
- se domluví s kamarády na tom, co budou dělat, kdy, kde a případně jakým způsobem,
- konverzuje o běžných tématech, reaguje na otázky, pokládá otázky,
- rozumí obsahu textů a vyhledá konkrétní informace v textech,
- sestaví písemné sdělení k probraným tématům a k tématům, která mu jsou blízká,
- se seznamuje s důležitými prvky života a kultury zemí příslušné jazykové oblasti.
POMŮCKY
učebnice, pracovní sešit, sešit A4 linkovaný, psací potřeby (modrá propiska, zelená propiska, červená propiska, zvýrazňovač), nůžky, lepidlo
HODNOCENÍ
- ústní projev, konverzace k probraným tématům/běžná konverzace v anglickém jazyce
- větší testy za určitý probraný úsek budou hlášeny dopředu
- malé testy/konverzace (z učiva z předchozí hodiny) - namátkové zkoušení
- skupinová práce/ samostatná práce (pracovní listy, aktivní zapojení do projektů)
- aktivita v hodině, nošení pomůcek
online procvičování gramatiky (časů)
KVÍZY, TESTY, OPAKOVÁNÍ
Online kvízy a cvičení Cambridge English - gramatika, posleh, výslovnost, čtení, psaní, mluvení, slovní zásoba
Nástroj, jak se zlepšit v psaní díky okamžite zpětné vazbě - Write & Improve
Polopatické vysvětlení gramatiky pro samouky (snadno pochopí i začátečník) - SoGoodLanguages
Online procvičování - Jazyky online
Kvízy v aj pro všechny a na různá témata – gramatika, geografie, historie, sranda….
SpellQuiz | Fun Quizzes, Spelling Quizzes, Grammar Quizzes, Geography Quiz, History and more!
Idiomy - Idioms | SpellQuiz říká se, že velmi vysoké úrovně jazyka dosáhneš, když znáš a rozumíš jeho idiomům :), protože ty vychází z mixu jazyka a kultury národa.
Umíš napsat, co slyšíš? Start your spelling test! Celé věty čtou rodilí mluvčí. Lze nastavit obtížnost. Ty píšeš, co slyšíš. Využij také pro trénink Poslouchej a opakuj (i žongluj). Jednak trénuješ porozumění a psaní, ale také mluvení.
Knihy online zdarma nejen v angličtině Project Gutenberg
Zábavné reklamy - zadej Funny advertisements. British Airways safety video , 10 Famous Funny Commercials
APPKY, WEBY, POŘADY
Appky ZDARMA: Woodpecker - videa podle témat, s aktivními titulky; BBC learning English, British council grammar, British council learnEnglish
Weby: CBeebies Global hry, pohádky a příběhy v britské angličtině
Obecně doporučuji pohádky pro děti typu Prasátko Peppa, Pošták Pat, Bing, Sarah a kachnička pro trénink současné a dobře znějící angličtiny. Spousta z nich je na Youtube, Netflixu, HBO, Apple TV
Pro starší žáky: Welcome to CBeebies Grown-Ups
TED TALKS - videa různých žánrů, oborů, témat, délek, s možností zapnout titulky (někdy jsou i české)
nejdůležitější anglická slovíčka
V příloze Ke stažení nalezneš:
- Přehled 100 nejpoužívanějších slovíček v angličtině.
- Přehled 3000 doporučených slov podle Společného evropského rámce The Oxford 3000™ by CEFR level (úroveň A1-B2). Úroveň A1 = začátečník, B2 = úroveň maturity na gymnáziu.
- Survival package (balíček přežití) = anglické fráze, které využiješ na výletě v zahraničí.
Anglický jazyk (skupina AJ2)
CÍL PŘEDMĚTU
Hlavním cílem předmětu anglický jazyk je další rozšiřování jazykových znalostí a dovedností, aktivní osvojování si nové slovní zásoby i celých vět a zejména vytváření pozitivního vztahu k předmětu a získání správných návyků a postupů k učení se cizímu jazyku.
POMŮCKY
Na anglický jazyk budeme potřebovat:
- školní sešit A5 linkovaný (524) nebo jiný
- učebnici Bloggers 1 + pracovní sešit.
- domácí úkoly budou zveřejňovány v Bakalářích
HODNOCENÍ
- Souhrnné opakovací testy
- hlášeny týden předem
- učivo z probrané lekce
- Dílčí testy
- hlášeny hodinu předem
- slovní zásoba, gramatika, poslech, čtení s porozuměním...
- Slohové práce
- Ústní zkoušení
- formou dialogu, role-play, dramatizace...
- Aktivita
- Referáty, prezentace, projekty
- Sebehodnocení a zpětná vazba učiteli
Anglický jazyk (skupina AJ3)
cíl předmětu
Hlavním cílem předmětu anglický jazyk je další rozšiřování jazykových znalostí a dovedností, aktivní osvojování si nové slovní zásoby i celých vět a zejména vytváření pozitivního vztahu k předmětu a získání správných návyků a postupů k učení se cizímu jazyku.
POMŮCKY
Na anglický jazyk budeme potřebovat: školní sešit A5 linkovaný (524), sešit na testy A5 linkovaný (524), malý slovníček (624) učebnici Bloggers 1, pracovní sešit. Úkoly si žáci budou psát do úkolníčku. Naleznete je rovněž na Bakalářích.
HODNOCENÍ
- ústní projev (komunikační situace, básničky, scénky, četba, , slovíčka, povídání o sobě, popis osob, popis hračky,...)
- malé písemné testy, práce v pracovním sešitě, projekty
- skupinová či samostatná práce v hodině (poslech, pracovní listy, hry,…)
- porozumění mluvenému a psanému slovu, aktivita v hodině
V celkovém hodnocení bude brán zřetel také na snahu, připravenost (pomůcky, domácí úkoly) a dosažený pokrok žáka.
Přírodověda
CÍL PŘEDMĚTU
Předmět přírodověda se zaměřuje na popis a poznání zákonitostí živé a neživé přírody, získání poznatků o lidském těle a jeho fungování a osvojení chování, které zajistí vlastní zdraví a bezpečí.
Našimi zásadními tématy jsou Rozmanitost živé a neživé přírody v prvním a Člověk, jeho život a jeho zdraví v druhém pololetí.
POMŮCKY
- učebnice
- pracovní listy
- psací potřeby a pastelky
Pracovní listy dostanou žáci ve škole.
HODNOCENÍ
- aktivita a práce v hodinách
- kontrolní testy
- pracovní listy
- domácí příprava
- skupinová práce
- projekty
- snaha, domácí příprava, individuální pokrok a zlepšení
V celkovém hodnocení bude brán zřetel také na připravenost (aktivita, pomůcky, DÚ) v průběhu celého pololetí.
Vlastivěda
CÍL
Seznámit se s přírodou a životem v krajích České republiky, s nejstaršími obdobími našich dějin a tím se inspirovat k výletům po naší vlasti
POMŮCKY
- učebnice
- pracovní sešit
- pracovní listy
- psací potřeby a pastelky
Pracovní listy a mapy dostanou žáci ve škole.
HODNOCENÍ
- aktivita a práce v hodinách
- kontrolní testy
- pracovní listy
- domácí příprava
- skupinová práce
- projekty
- snaha, domácí příprava, individuální pokrok a zlepšení
V celkovém hodnocení bude brán zřetel také na připravenost (aktivita, pomůcky, DÚ) v průběhu celého pololetí.
Informatika a pracovní výchova
CÍLE PŘEDMĚTU
Hlavními cíli předmětu je naučit žáky systematicky přistupovat k řešení problémů, rozdělit si ho na dílčí činnosti a ty pak jednotlivě nebo ve skupinách řešit. Naučit žáky efektivně vyhledat požadované informace v různých zdrojích, především však s využitím ICT. Naučit žáky zpracovat nalezené informace pomocí běžně dostupných kancelářských programů, případně pomocí nich vytvořit nové dokumenty, systematicky ukládat informace na různá záznamová média tak, aby byly v co nejkratší době přístupné.
POMŮCKY:
- žákovská knížka, psací potřeby
HODNOCENÍ
- ústní projev (např. prezentace vlastní práce)
- aktivní přístup, snaha, zájem
- vypracování úkolu podle zadání, ve stanoveném čase
- ohled na individuální schopnosti
- práce v hodinách dle aktivity
Osobnostní a sociální výchova
CÍL předmětu
Hlavním cílem předmětu je poskytnutí prostoru pro osobnostně sociální zrání a pochopení vlastního učení a vnímání svého rozvoje jednotlivcům i třídě jako celku. V rámci předmětu jsou rozvíjeny komunikační dovednosti, pracovní a sociální kompetence žáků. Důležitou složkou předmětu je práce s osobními cíli žáků pro učení.
hodnocení
Hodnocení žáků je převážně formativní a individualizované, vychází mimo jiné z pedagogického pozorování, zpětné vazby mezi žáky a žákova sebehodnocení.
- aktivita v hodinách
Hudební výchova
CÍLE PŘEDMĚTU
Předmět přispívá ke kultivaci, relaxaci žáka, umožňuje rozvoj rytmicko-pohybových a pěveckých schopností. Zprostředkovává umělecké zážitky a také vhled do hudební kultury, a to hudební teorie i historie.
HODNOCENÍ V PŘEDMĚTU
- připravenost na hodiny (pomůcky, příp. úkoly)
- aktivita v hodině, snaha a zájem
- samostatná práce i spolupráce se skupinou
- znalost lidových i umělých písní (z hodin HV)
- znalost probraného učiva - malé testíky
Tělesná výchova
HODNOCENÍ
- aktivita v hodinách
- snaha a provedení zadaných cvičení
- spolupráce při kolektivních hrách
- hygiena a péče o tělo (čistý cvičební úbor a obuv)
- sebehodnocení
NUTNÉ DODRŽOVAT
- pevnou obuv (bez černé podrážky) do tělocvičny a na venkovní hřiště
- čistý cvičební úbor (kraťasy, tričko, tepláky, mikina)
- v hodinách TV nesmí mít žáci na sobě žádné ostré předměty, které by mohly způsobit zranění jim nebo spolužákům (náramky, hodinky, prstýnky, náušnice, ozdobné kroužky apod.)
- svázané vlasy do gumičky
Výtvarná výchova
CÍL PŘEDMĚTU
Cílem předmětu výtvarná výchova na prvním stupni je osvojení si základu výtvarných technik a názvosloví výtvarných materiálů, rozvoj kreativity, představivosti a estetického cítění.
HODNOCENÍ
- připravenost na vyučování (pomůcky)
- práce v hodině (aktivita, práce dle pokynů vyučujícího)
- výsledek tvůrčí práce (zvládnutí tématu a dodržení zadání)
- zřetel je brán také na spolupráci ve skupině, přístup a zájem o předmět
POMŮCKY
- kufřík/box na pomůcky
- stará košile bez rukávů/větší triko (zástěra)
- pastelky
- fixy
- voskovky
- progressa
- štětec (2x kulatý se špičkou – tenký a široký, 2x plochý)
- kalíšek na vodu
- hadřík
- igelit/ubrus na lavici
- nůžky
- lepidlo (tuhé, vysouvací)
- modelína
- podložka na modelování
- vodové barvy