Výsledky evaluačního zjišťování MAPA ŠKOLY 2016

Podle průzkumu MAPA ŠKOLY si žáci v naší škole nejvíce váží svých kamarádů a spolužáků, akcí pořádaných školou a učitelů - ty zajímá, co si žáci myslí a jsou ochotní a trpěliví. Rodiče si váží vedení školy, přístupu učitelů k žákům i k rodičům. Učitelé si nejvíce považují vztahů v učitelském sboru, vedení školy a přístupu a snahy žáků. Chtěli byste do takové školy chodit?

Zajímavé jevy, které se dají postřehnout při podrobném pročítání zprávy:
  • Z oslovených rodičů (všichni rodiče žáků 4. – 9. tříd) se zúčastnilo po ročnících 4 + 10 + 11 + 5 + 2 + 0 rodičů, celkem 32 rodičů.
  • Z deseti učitelských dotazníků bylo vyplněno osm.
  • Jeden rodič ze 4., jeden z 6. a jeden ze 7. ročníku by školu spíše nedoporučil svým známým, ostatní by spíše nebo určitě doporučili.
  • Žáci naší školy odpovídali na otázku „Jsi rád, že chodíš právě do této školy?“ celkově pozitivněji než žáci ostatních zkoumaných škol; výjimku tvořili žáci 9. třídy.
  • Deváťáci měli méně pozitivní vztah ke škole a celkově méně oblíbených předmětů než ostatní žáci školy, přesto měli výrazně pozitivnější pocit než žáci jiných škol, že s nimi učitelé jednají fér a splní to, co slíbí.
  • Rodiče považují vztahy mezi žáky ve škole za nadstandardní.
  • Z osmi učitelů dva necítí ocenění své práce ze strany vedení a dva nevidí reálnou možnost zasahovat do chodu školy a její budoucnosti. Ze čtyř provozních zaměstnanců cítí ocenění a pomoc s řešením problému ze strany vedení všichni.
  • Jediný rodič je nespokojený s tím, jak je škola vedena, jeden nedokáže posoudit. Učitelé jsou spokojeni (7 z 8), jeden nedokáže posoudit.
  • Rodiče vidí větší možnost ovlivňovat chod naší školy, než to vnímají rodiče v jiných školách.
  • Rodiče považují spolupráci se školou za vyhovující, učitelé by raději viděli prohloubení spolupráce z obou stran.
  • Většina rodičů považuje způsob informování ze strany školy za vyhovující a množství informací za dostatečné.
  • Většina učitelů i rodičů je spíše spokojena či spokojena s materiálním zázemím školy, všichni učitelé vnímají dostatečné množství materiálů a vybavení k výkonu své práce.
  • Některým učitelům vadí přílišné novátorství (2), jiným zase neochota některých kolegů ke změně (3).
  • Žákům samotným i některým učitelům vadí špatná kázeň některých žáků a drzost vůči učitelům. Rodiče mají ale pocit, že škola vychovává ke kázni a dodržování pravidel.
  • Rodiče by doporučili škole více se zaměřit na oblasti cizích jazyků, ICT a sportu.
  • Rodiče hodnotí kvalitu výuky pozitivně (průměr 5,7 ze 7 možných bodů), dokonce o něco lépe než samotní učitelé (průměr 5,5 ze 7 bodů).
  • Žáci by rádi doplnili výuku praktickými činnostmi a pokusy, prací ve dvojicích či skupinách v hodinách i skupinovými domácími úkoly.
  • Podle rodičů i učitelů by pomohla pro zlepšení výuky větší vnitřní motivace dětí a častější aktivní zapojení dětí do výuky. Rodiče dále vidí šance v nestandardních formách vyučování (projektech, výletech a skupinové práci), učitelé by dětem přáli lepší podmínky dětí doma (rodinné vztahy, materiální zázemí).
  • Většina rodičů je spokojena či spíše spokojena s nabídkou volitelných předmětů, žákům vyhovuje jejich množství v rozvrhu.
  • Nejoblíbenější předměty z pohledu dětí jsou:
    • 4. třída: Tv, Vv, Hv
    • 5. třída: Tv, Vv, Př
    • 6. třída: Tv, Inf, VP, M
    • 7. třída: Př, a dále rovnoměrně AJ, M, Z, Hv
    • 8. třída: Čj, Př a Tv, D
    • 9. třída: Tv, D, Nj a Inf
  • Pouze jeden rodič z respondentů si myslí, že jeho dítě je hodnoceno spíše neobjektivně.

CELKOVĚ: Škola se v hodnoceném období zaměřovala ve výuce spíše na znalosti než na kompetence, z kompetencí je pozitivně hodnocena schopnost se samostatně učit a vyhledat informace, je třeba zaměřit se hlavně na vedení diskuse a obhajobu názorů. Chování žáků navzájem i chování žáků k učitelům je hodnoceno pozitivně, škola rozvíjí schopnost dětí slušně se chovat, dodržovat pravidla a respektovat autoritu, zdravé sebevědomí a schopnost sebekritiky je trochu v pozadí. Většina dětí se cítí ve škole bezpečně a umí si najít dospělou osobu, kterou požádá o pomoc. Atmosféra, prostředí školy i materiální zázemí je hodnoceno spíše pozitivně.

Škola děkuje všem respondentům výzkumu – rodičům, žákům i učitelům. Věříme, že toto evaluační zjišťování se může stát základem k dalším krokům správným směrem.


Publikováno dne: 23. 8. 2016

Seznam článků