Život ve škole
život ve škole - hranice zodpovědnosti
Výchovně vzdělávací proces a jeho pobyt dítěte/žáka ve škole představují prostor, ve kterém se potkávají tři strany – zaměstnanci školy (pedagogové a nepedagogové), dítě/žák a rodiče.
Každá z těchto stran má své pole odpovědnosti, které je vymezeno v následujících větách.
To vše přiměřeně věku dítěte/žáka (dále jen žáka).
Pedagog odpovídá za:
- výchovně vzdělávací obsah a jeho soulad se školním vzdělávacím programem,
- cíle vzdělávání, jejich realizaci formou motivačních pobídek k učení, za realizaci kroků k udržení kázně ve třídě, nastavení podmínek pro průběh učení,
- za hodnocení žáků – a to jak průběžné formativní, tak průběžné a celkové formou klasifikace.
Pedagog umožňuje žákům:
- prožít jek úspěch, tak dílčí neúspěch, a to s cílem zvyšování odolnosti žáků a vedení žáků k překonávání překážek,
- využít pomoc v přiměřené míře a pochopit, že výsledky přicházejí jako následek úsilí,
- nést následky svého jednání – pozitivní i negativní – a tím rozvíjet svou zodpovědnost, samostatnost a odolnost.
Dítě/žák odpovídá:
- za své chování a výkon v učení,
- za svou hygienu a to v plné míře (smrkání, kašlání, toalety a mytí rukou, čistý oděv),
- za své věci (svačina a pití, boty, oblečení, pomůcky, čip, klíče, osobní věci, aktovka včetně nošení),
- za aktivní vyhledání pomoci v případě potřeby a informování dospělého o své momentální indispozici nebo úrazu.
Pedagog neodpovídá za:
- přístup žáka k učení a chování, který je ovlivněn intelektovou nedostačivostí, emoční nezralostí, nedostatky žáka v pracovních návycích pro daný věk adekvátních, neschopností se ukáznit a poruchami chování,
- to, jak žák vytěží intervence a opatření ke snížení případných handicapů žáka v přístupu k učení,
- připravenost žáka k výuce a dovednost respektovat pokyny a instrukce.
Rodiče zodpovídají za:
- připravenost svého dítěte na běžný mezilidský kontakt s vrstevníky i dospělými (zdravení, prosba, poděkování, vyžádání pomoci),
- připravenost žáka k dennímu pobytu ve škole (běžné pomůcky, čistý oděv a odpovídající obuv, zajištění stravování) a komunikační situace ve škole (rozumí instrukcím a plní je, dokončí úkol, domluví se o svých potřebách),
- informování školy o situaci, potřebě nebo stavu žáka, které by mohly mít vliv na jeho školní výkon, chování a komunikaci a ovlivnit tak vzdělávání ve třídě,
- spolupráci se školou v případech, kdy žák nereaguje na podněty k učení přiměřeným pokrokem nebo je třeba jiné intervence; v takových případech je povinností rodičů zvolit z doporučených postupů a uskutečnit výchovné působení ke změně výchovné situace.
Pokud rodič odmítá poskytnout dítěti oprávněnou péči a zároveň se situace ve škole nelepší, je škola oprávněna podat podnět na OSPOD – orgán sociálně-právní ochrany dětí – s dotazem, zda nedochází k zanedbávání povinné péče zákonných zástupců.
Rodiče dále také zodpovídají za včasné platby za služby školských zařízení ke škole náležejících (školní jídelna, školní družina) a za písemné oznámení všech změn, které se týkají využití těchto služeb.
Školní pravidla - otázky a odpovědi
O životě ve škole se dozvíte v brožurce Manuál pro život ve škole, která je pro vás připravena v několika jazykových mutacích v sekci Dokumenty/Řády a směrnice.
stránka je v přestavbě
Češi a malí cizinci
Nedílnou součástí naší školy je integrace cizinců do českého prostředí. Na poli integrace má naše škola dlouholeté zkušenosti, a to jak se začleňováním žáků ze států EU, tak především ze zemí mimo Evropskou unii. Za tuto dobu jsme si vybudovali vlastní know-how, jak postupovat.
Náš program však nepomáhá jen žákům cizincům, ale také žákům českým, kteří tak přicházejí do styku se žáky s jinými sociokulturními návyky, a jejich vzájemné každodenní ovlivňování zamezuje vzniku rasismu či xenofobie.
Všechny děti se seznámí přirozenými metodami a vzájemnou komunikací s odlišnými kulturami a naučí se vzájemné úctě a respektu.