Život ve škole
život ve škole - hranice zodpovědnosti
Výchovně vzdělávací proces a pobyt dítěte/žáka ve škole představují prostor, ve kterém se potkávají tři strany – zaměstnanci školy (pedagogové a nepedagogové), dítě/žák a rodiče.
Každá z těchto stran má své pole odpovědnosti, které je vymezeno v následujících větách.
To vše přiměřeně věku dítěte/žáka (dále jen žáka).
Pedagog odpovídá za:
- výchovně vzdělávací obsah a jeho soulad se školním vzdělávacím programem,
- cíle vzdělávání, jejich realizaci formou motivačních pobídek k učení, za realizaci kroků k udržení kázně ve třídě, nastavení vhodných podmínek pro průběh učení,
- hodnocení žáků – a to jak průběžné (včetně formativního), tak celkové.
Pedagog umožňuje žákům:
- prožít jak úspěch, tak dílčí neúspěch, a to s cílem zvyšování odolnosti žáků a vedení žáků k překonávání překážek,
- pracovat s chybou jako nástrojem vlastního pokroku,
- využít pomoc v přiměřené míře a pochopit, že výsledky přicházejí jako následek úsilí,
- nést následky za své jednání – pozitivní i negativní – a tím rozvíjet svou zodpovědnost, samostatnost a odolnost.
Dítě/žák odpovídá za:
- svůj výkon v učení a využití motivačních pobídek a vzdělávacích příležitostí,
- ovládání svého chování tak, aby bylo umožněno uplatnění práva na vzdělání také ostatním žákům,
- aktivní vyhledání pomoci v případě potřeby a informování dospělého o své momentální indispozici nebo úrazu,
- své věci (svačina a pití, boty, oblečení, pomůcky, čip, klíče, osobní věci, aktovka),
- svou hygienu a to v plné míře (smrkání, kašlání, toalety a mytí rukou)
- svůj čistý oděv a přezutí – to v součinnosti s rodiči.
Pedagog neodpovídá za:
- připravenost žáka k výuce a dovednost respektovat pokyny a instrukce,
- přístup žáka k učení a chování, který je ovlivněn některými z těchto faktorů: sníženým intelektem, emoční či charakterovou nezralostí, nedostatky žáka v pracovních návycích adekvátních pro daný věk, neschopností se ukáznit a poruchami chování,
- to, jak žák vytěží intervence a opatření ke snížení svých případných handicapů v přístupu k učení.
Rodiče zodpovídají za:
- připravenost svého dítěte na běžný mezilidský kontakt s vrstevníky i dospělými (zdravení, prosba, poděkování, vyžádání pomoci),
- připravenost žáka k dennímu pobytu ve škole (včasný příchod, hygiena, běžné pomůcky, čistý oděv a oblečení, zajištění stravování) a komunikační situace ve škole (rozumí instrukcím a plní je, dokončí úkol, domluví se o svých potřebách, požádá dospělého o pomoc),
- podporu svého dítěte při adaptaci na školní docházku (tvoření návyků ranního rituálu, přípravy pomůcek a začlenění do života školáka),
- informování školy o důvodech absence žáka,
- informování školy o situaci, potřebě nebo stavu žáka, které by mohly mít vliv na jeho školní výkon, chování a komunikaci a ovlivnit tak vzdělávání ve třídě,
- spolupráci se školou v případech, kdy žák nereaguje na podněty k učení přiměřeným pokrokem nebo je třeba jiné intervence; v takových případech je povinností rodičů zvolit z doporučených postupů a uskutečnit výchovné působení ke změně výchovné situace.
Rodiče dále také zodpovídají za včasné platby za služby školských zařízení ke škole náležejících (školní jídelna, školní družina) a za písemné oznámení všech změn, které se týkají využití těchto služeb.
Pokud rodič odmítá poskytnout dítěti patřičnou péči a zároveň se situace ve škole nelepší, je škola oprávněna podat podnět na OSPOD – orgán sociálně-právní ochrany dětí – s dotazem, zda nedochází k zanedbávání povinné péče zákonných zástupců.
Školní pravidla - otázky a odpovědi
O životě ve škole se dozvíte v brožurce Manuál pro život ve škole, která je pro vás připravena v několika jazykových mutacích v sekci Dokumenty/Řády a směrnice.
co to znamená rodičovská zodpovědnost?
Rodičovská odpovědnost to jsou povinnosti a práva rodičů v rámci péče o dítě. Zahrnuje např. péči o jeho zdraví, jeho tělesný, citový, rozumový a mravní vývoj, ochranu dítěte, udržování osobního styku s dítětem, v zajišťování jeho výchovy a vzdělání, v určení místa jeho bydliště, v jeho zastupování a spravování jeho jmění atd. Rodičovská odpovědnost vzniká narozením dítěte a zaniká, jakmile dítě nabude plné svéprávnosti (plnoletosti). Více viz § 858 zák. č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku. Rodičovskou odpovědnost mají vůči dítěti oba rodiče.
Rodičovská odpovědnost tedy zahrnuje i péči o vzdělání dítěte a s tím souvisící povinnost rodičů spolupracovat se školou. Se školou jsou rodiče povinni spolupracovat i proto, že je to obvykle v zájmu jejich dítěte.
Rodiče jsou například povinni informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání jejich dítěte. Tato povinnost je uložena školským zákonem, zák. č. 561/2004 Sb., a souvisí nejen s odpovědností školy za dítě po dobu zajišťování vzdělávání, ale i s právem dítěte na kvalitní vzdělání dle jeho potřeb a též s právem dítěte na maximalizaci jeho nadání a vzdělávacích možností - viz čl. 29 odst. 1 Úmluvy o právech dítěte, č. 104/1991 Sb.
jaká jsou práva a povinnosti zákonných zástupců žáků ve vztahu ke škole?
Dle § 21 odst. 2 školského zákona zákonní zástupci mají právo např.:
- na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte,
- volit a být voleni do školské rady,
- vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání dítěte,
- na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání podle školského zákona.
Dle § 22 odst. 3 školského zákona jsou pak zákonní zástupci povinni:
- zajistit, aby žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení,
- na vyzvání ředitele školy nebo školského zařízení se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka,
- informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,
- dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem,
- oznamovat škole a školskému zařízení údaje podle § 28 odst. 2 a 3, což jsou v podstatě všechny údaje, které jsou vedeny ve školní matrice a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka, a změny v těchto údajích.
Tedy zákonní zástupci jsou podle školského zákona povinni informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání.
Škola totiž musí plnit i povinnosti podle § 29 školského zákona a tedy jsou, při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb, povinny přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a studentů a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů. Toto škola nemůže dost dobře činit, pokud nezná zdravotní stav dítěte a to zejména ty okolnosti ve zdravotním stavu, které by mohly mít vliv na vzdělávání dítěte nebo jeho pobývání ve třídě během vzdělávacího procesu.
Dítě má navíc právo na poradenskou a odbornou pomoc ve vzdělávání, tuto pomoc však může škola jen těžko poskytnout či zprostředkovat, nemá-li ani základní informace o zdravotním stavu žáka. Dítě má dle čl. 28 Úmluvy o právech dítěte mimo jiné i právo na informace a poradenskou službu v oblasti vzdělání a odborné přípravy k povolání - má právo na poradenství a podporu ve vzdělávání, tedy škola i rodiče musí spolupracovat tak, aby toto právo mohlo být naplněno.
Jak omluvit své dítě ve škole?
Nejlepší způsob omlouvání žáků je stále e-mailem na adresu třídního učitele.
Pokud nemáte přístup k e-mailu, můžete využít telefonní číslo 273 132 833, kterým se dovoláte do nově zřízené vrátnice.
Paní vrátná od vás převezme omluvenku - je potřeba nahlásit jméno, příjmení a třídu vašeho dítěte a předpokládanou délku trvání absence.
Vrátnice je obsazena od 7:30 do 18:30.
Paní vrátná také organizuje příchod návštěv do budovy a zajišťovat jejich kontakty s pedagogy. Bez doprovodu není přístup dospělých návštěv do budovy školy povolen.
Pozor, když omluvíte své dítě, není mu automaticky pozastaveno stravování. To je potřeba provést v aplikaci e-jídelníček.
může chtít škola omluvenku od lékaře?
Škola může požadovat potvrzení od lékaře, pokud absence žáka přesáhne 3 dny.
Ve výjimečných případech (častá absence, podezření na záškoláctví) může škola vyžadovat lékařské potvrzení i u kratší absence.
Lékař má povinnost vystavit potvrzení, pokud šlo o součást léčby hrazené zdravotním pojištěním. Nemusí jej vydat zpětně jen na žádost rodiče.
Češi a malí cizinci
Nedílnou součástí naší školy je integrace cizinců do českého prostředí. Na poli integrace má naše škola dlouholeté zkušenosti, a to jak se začleňováním žáků ze států EU, tak především ze zemí mimo Evropskou unii. Za tuto dobu jsme si vybudovali vlastní know-how, jak postupovat.
Náš program však nepomáhá jen žákům cizincům, ale také žákům českým, kteří tak přicházejí do styku se žáky s jinými sociokulturními návyky, a jejich vzájemné každodenní ovlivňování zamezuje vzniku rasismu či xenofobie.
Všechny děti a žáci v naší škole mají povinnost komunikovat spolu v českém jazyce a dle svých individuálních možností se v této komunikaci rozvíjet.