Učíme se pracovat s nadanými žáky

Pro dnešní dobu platí, že se každý z nás potřebuje učit nové a nové věci, ani učitelé nejsou výjimkou. Inkluze přináší nároky umět pracovat se třídou, v níž jsou všechny typy dětí. Velké zkušenosti máme s dětmi, které nerozumí česky či rozumí méně, s dětmi s poruchami učení i koncentrace. Pociťujeme potřebu umět udělat více pro děti nadané, a tak se na konci listopadu dvě matikářky z Kořendy vypravily na stáž do jiné školy.

Na Základní školu Karla Čapka nás pozvala paní učitelka Ája Vávrová, která se už léta zabývá deskovými a dalšími hrami pro rozvoj matematiky. Viděli jsme, jak se pomocí geometricko-logické hry Logeo dají talenty vyhledávat, jak v tom mohou pomáhat starší děti prvňáčkům, a co se potom dá pro talentované děti udělat navíc. Matematika s kartami a pokračování geometrické hry do náročnějších stupňů (ano, taky jsme si zahrály) bylo náplní hodiny pro páťáky – talenty. V šesté třídě jsme se při výuce dělitelnosti seznámily nejen s využitím Abaku, které už naše děti hrají, a číselných řad, jejichž principy se začínáme učit aplikovat, ale také s autorskou hrou paní Áji – Draconine. Sbírání diamantů pomocí dělitelnosti, to už chce představivost, kombinační schopnosti a rychlé počítání. A samozřejmě týmového ducha, protože i v matematice a logice platí, že víc hlav více vymyslí.

Některé hry lze docela dobře zakoupit, ale autorskou hru paní Áji by bylo třeba jedině vyrobit – dřevěná deska, spousta hracích kamenů. O podpoře rodičů jsme se přesvědčili velmi rychle: tuhle báječnou matematickou pomůcku jsme díky šikovnému tatínkovi panu Černému vyzkoušeli i u nás ve škole, a to hned týden po stáži. Stačilo požádat a poslat fotky. Moc děkujeme za užitečný dárek!

Rozvoj matematiky a logiky podporují učitelé prvního i druhého stupně, ať už jde o práci v hodinách, účast v soutěžích jako je Pythagoriáda či Matematický klokan, nebo duševních sportech typu Go, Zatre či Mezinárodní dáma. Máme radost, že je koho podporovat.


Publikováno dne: 2. 1. 2017

Seznam článků